torsdag 16 februari 2012

SPÄNNANDE TEORI OM ORSAK TILL MS


Forskare har hittat ett protein som heter Lectin. Det var tydligen redan 2007, men detta är helt nytt för mig. Ska berätta mer nedan, men först lite om teoriernas utveckling.

Ända sedan jag blev sjuk för 5 år sedan har den erkända teorin om MS varit densamma. MS är en autoimmun sjukdom och kroppen angriper sig själv och förstör myelinet runt nerver i hjärna och ryggmärg. Detta har jag haft väldigt svårt att tro på.

För ett par år sedan fick jag höra om CCSVI (
Chronic Cerebro Spinal Venous Insufficiency) som är en helt annan teori. Den går ut på att man tror att blodflödet i venerna som dränerar centrala nervsystemet är hindrat av förträngningar. Det finns t.o.m en behandling mot detta men den är fortfarande olaglig i Sverige. Jag trodde stenhårt på den här teorin (ett önsketänkande) och gjorde som ett hundratal andra från Sverige, åkte utomlands för att få behandlingen. Många säger sig ha blivit hjälpta men i mitt fall så har jag inte märkt av någon förbättring.

För över ett år sedan blev jag mer och mer övertygad om att stenålderskost och LCHF var lösningen, eller att det i alla fall skulle kunna hjälpa mig. Jag uteslöt socker och stärkelse ( bröd, potatis, ris, pasta mm) och såg till att få i mig mycket fett.

För tre månader sedan fick jag höra talas om Terry Wahls (www.terrywahls.com) och hennes otroliga berättelse om hur hon blivit frisk från sin MS. Sedan dess har jag sett till att lägga till tre stora tallrikar med grönsaker om dagen samt slutat med mjölkprodukter.

Så idag såg jag en presentation på youtube http://www.dailymotion.com/video/x59iwc_the-paleo-diet-and-multiple-scleros_lifestyle av Dr. Loren Cordain. Han forskar om vilken roll maten har för kroniska sjukdomar som tex MS. Han har alltså hittat ett protein som heter Lectin, som finns i spannmål, mjölk, baljväxter, bönor och tomater. Detta protein fastnar på väggen i tarmarna och tar sig igenom till blodbanan (fanns olika exempel på hur) och träffar där på T- celler (vita blodkroppar som utgör en del av immunförsvaret). Lectin är tydligen så likt myelin så att i fortsättningen så tar T- cellerna fel på myelinet och ger sig på det. Det här är den bästa förklaringen hittills tycker jag. Jag har ju redan uteslutit det mesta av vad de rekommenderar men det är slut med jordnötter och tomater också från och med idag.

Det bästa av allt med den här kosten är att det är så bra prognos. Det verkade som om de som inte hade haft sjukdomen så länge blev betydligt bättre, men även för de som haft sjukdomen i över 20 år stannade den av och de blev möjligen en aning bättre också.

 



11 kommentarer:

  1. Hej Maria!
    En orsak till MS kan vara brist på vitamin D3.
    Vitamin D3 finns att få tag på i USA via postorder, googla Vitamin D3 50 000 IU och du får upp Apple health och deras David's choice 50 kIU Vitamin D3 burk med 180 kapslar.
    Ät en sådan kapsel per vecka (första veckan en kapsel per dag).
    Låter det mycket? Livsmedelsverket rekommenderar 400 IU/IE (=10 µg) per dag till barn under 2 år och över 60 år, däremellan 300 IE.
    Lår oss räkna. 400 IE / 2,8 kg (=liten nyföding) * 70 (normalviktig man) = 10 000 IE per dag. Så om 400 IE/dag till barn under 2 år är OK enligt Livsmedelsverket så kommer du att må bättre på 7 000 IE/dag och det är helt ofarligt och till och med nyttigt.

    Det finns en svensk studie på 1970-talet, Brohult och Jonsson, som gav 100 000 IU/dag i ett år utan problem.

    Jag äter själv 50 000 IE vitamin D3 per vecka, betydligt mer vid sjukdom, du kan må bra på detta.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag tror också att D- vitamin är otroligt viktig för kroppen och att många här uppe i norden igentligen skulle behöva tillskott. Jag äter tillskott under vinterhalvåret och åker utomlands en vecka per år. Forskning talar för att D-vitaminbrist kan ha en roll i mängder av sjukdomar som: infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, vinter- och vårdepressioner mm. Så jag tror helt klart det kan spela en roll för insjuknande av MS också. Men av det jag fått fram så har detta skett under en lång tid, kanke hela livet, och extra tillskott nu i efterhand verkar inte spela någon större roll tyvärr.
    Men det är ju inte farligt att överdosera så om man har råd och är villig att betala så är det ju bara bra.
    Tack för tipset i all fall och det är skönt att höra att fler funderar själva på lösningar. Det är hemskt hur så många pumpar i sig massa konstiga mediciner bara för en gubbe i rock har rekomenderat det.

    SvaraRadera
  3. Hej Maria!
    Tycker det är så roligt att hitta din blogg och jag är övertygad om att du kommer att bli frisk. Jag bloggar också om familjens väg mot ett friskare liv som kom till lite efter att min son fick diagnosen ADHD. Numera vet jag mer om hur de psykiatriska diagnoserna kommer till o tror inte det finns en enda som inte kan förklaras; fel kost, miljögifter, elsmog, bakterier, candida, stress, sorg, livskris och i min sons fall också babyreflexer. Han är snart 16 år och det är inte så lätt att få honom att inse nyttan med det här, särskilt som hans pappa inte är med mig. Jag har "forskat" mycket och vet att vi är på rätt väg, men varken pappa eller skolan har tålamod och förstår att det kommer att ta ett år innan han är frisk. Men jag ska kämpa till sista blodsdroppen för min son och LCHF utan mjölk och soja (vi är basallergiker) har gjort min mage till en dröm jag aldrig drömt om. Bra lästips är http://ulcerativecolitishealing.files.wordpress.com/2011/06/uc-bok-2008-10-254.pdf och http://www.ehdin.com/?id=525
    Lycka till!
    Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      ADHD kommer ofta upp i samband när jag söker information om MS. Socker och gluten verkar vara jättestora bovar. Det låter verkligen som om ni är inne på rätt spår, och jag vet med mina barn att det kan vara svårt för dem att förstå varför det inte kan äta godis och kakor som alla kompisar. Men jag tror verkligen det är värt att kämpa för. Lycka till ni också!

      Radera
  4. Hej Maria

    Spännande måste jag säga, verkligen spännande att se hur det går med din långmarsch. Jag tycker precis som du att Dr. Loren Cordain's teori är högst intressant och det känns som om alla röda trådar ramlar på plats när man hör hans föredrag.

    Min fru har MS sedan några år och vi har bestämt att vi skall försöka och gå över till Paleolitisk kost, så gott det nu går. Det är väldigt lätt att hitta påhejare av stenålderskost men betydligt svårare att hitta praktiskta recept (är ingen Le Chef och jag behöver lite konkreta recept/anvisningar för hur dagens måltider kan/bör se ut). Har letat receptböcker på nätet/biblioteket men utan framgång...

    Det vore vänligt och trevlig om du skulle kunna beskriva hur en vecko-meny ser ut för er? Hur lyckas man få ihop frukost/lunch/middag med nästan inga råvaror alls (för det är ju väldigt mycket som försvinner med den paleolitiska kosten om jag förstått det rätt)?

    Lycka till med långmarschen!

    /Thore

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det kan låta som om det inte skulle bli något kvar, men vi upplever det tvärt om. Man äter tre måltider om dagen, och varje måltid blir väldigt genomtänkt. Man börjar värdera näringsämnen för vad dom är, och märker snabbt vad dom gör för kroppen. Det som är så bra är att man behöver verkligen inga recept. Man koncentrerar sig på att tillaga kött, fisk eller fågel i stort sett och kompletterar med grönsaker i massor.
    En dag kan se ut så här:
    Frukost - Ägg , bacon och en stor tallrik färglad sallad (färsk spenat,röd mangold,riven rödkål,oliver, mango, nötter) Kaffe!!

    Lunch - Avokado,2 msk majonäs, 1/2 hackad rödlök, 2 dl skalade räkor, rädisor och en liten morot.Efterrätt- en halv grapefrukt

    Middag - Helstekt kyckling, broccoli, svamp, lök. Efterrätt- 2dl hallon (frysta tinade)

    Att se till att få med optimalt med näring varje dag är något jag funderar på mycket såklart. Tror att det får bli ett nytt inlägg om mina funderingar och självklart exempel.

    Tack för att du hörde av dig och jag hoppas att det blir två till "paleolister" snart.

    SvaraRadera
  6. Det där med Lectinet. Själv har jag börjar fundera på vilken orsak vanligt vaccin kan ha på våra kroppar efter att ha läst lite intressanta artiklar. Är lite inne på att Mayas sjukdom kan ha ett ursprung i just vaccineringar.

    Sedan tänkte jag på en annan sak :) Ska du inte ha en räknare till din sida så du ser hur många oberoende som är in och läser varje dag. Det är verkligen en sporre i själva bloggandet. Man vill ju öka sina läsare. Du hittar en gratis på cybertools.se. :) Där ser du även hur många du har varje vecka och månad. Mycket intressant när man bloggar.

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Hoppas det går bra med paleolivsstilen (inte hunnit läsa fler av dina inlägg ännu, så jag vet inte resultatet av din kostomläggning) . Jag rekommenderar att du läser Robb Wolf´s The Paleo Solution (eller så lysnar du på hans podcast).
    Whole9Life.com har också bra läsning där man bl.a. kan läsa om varför man inte bör äta spannmål (p.g.a. Lectin).

    Angående recept så finns det mycket på engelska, men då måste man översätta många ord och även omvandla enheter. På Svenska så finns det en blogg som heter Lev Starkt som har många bra recept. Sedan kan man söka på LCHF-recept och testa att byta ut vissa mejeriprodukter till kokosfett (kokosolja och kokosfett). Blir ju lite krångligare när man har autoimmuna sjukdomar (jag har som tur var inte det) då man om jag förstått det som att man då också bör undvika "nightshades" som t.ex. tomat, aubergine, pepper (vet inte om de menar paprika eller Chillipeppar som t.ex. Jalepeno) och ägg.

    Glöm inte bort att sömnen är viktigt.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tips!
      Jag har läst om nattskatteväxter och utesluter potatis, aubergin, tomat och paprika. Nattskatteväxter är en grönsaksgrupp som innehåller mycket solanin, som är ett nervgift, och även lectin. Ägg har jag aldrig hört något ont om. Vad vet du om ägg och på vilket sätt skulle det vara dåligt?

      Radera
  8. 1888 upptäcktes lektin av Stillmark

    LA

    SvaraRadera
  9. Hej Maria, Jag jobbar som terapeut (bioresonans) och idag har jag haft en spännande dag på jobbet! Jag hade förmånen att ha 5 klienter från MS-klubben på besök. Jag gjorde ingen helanalys, men testade vitaminer, mineraler, och microorganismer . Och jag hittade flera gemensamma nämnare! Alla 5 hade brist på C-vitamin! något som är ganska ovanligt. Och alla 5 hade brist på B-17! Detta tror jag absolut inte är någon slump. Dessutom hade de alla också brist på jod och selen, men det är däremot något som är relativt vanligt. Fyra hade också brist på D-vitamin, men det har ju de flesta den här årstiden även om de inte diagnostiserats med MS, och den 5e hade varit på semester till Tailand i Januari. Det som är anmärkningsvärt är att alla 5 hade samma bakterier, dvs brachyspira, anaplasma och rickettsiae! en hade också borrelia. Och där torde finnas en orsak till den autoimmuna reaktionen? De är intracellulära bakterier som parasiterar i cellerna. Inte konstigt att immunförsvaret börjar angripa sig själv? Ingen av dem kunde dra sig till minnes fästingbett... (Kanske kan detta hjälpa något i din kamp? En kamp som jag tror du vinner!)
    Utifrån dessa test resultat skulle jag åtminstone rekommender ganska stor dos C-vitamin, D3-vitamin, Chlorella, Collodialt silver, Aprikoskärnor och någon ört med bakteridödande och immunstärkande effekt :)

    SvaraRadera