torsdag 29 mars 2012

FROSSA I FRUKT OCH GRÖNT

När jag kommer in på frukt- och grönt avdelningen i affären så blir jag alldeles lyrisk numera. Jag vill bara frossa och köpa allt härligt som finns. Jag måste visa lite av mina favoriter. Jag blir extra glad av alla färgglada växter och tror att min kropp blir det också.


Kål 
Vitkål, rödkål, grönkål, savojkål, broccoli, broccolo, blomkål, brysselkål, salladskål och kålrot är en otroligt bra bas när man utesluter kolhydratrik mat. De är otroligt nyttiga och innehåller mycket mineraler, fibrer, vitaminer och  antioxidanter.



Rotfrukter
Morot, rädisa, rödbeta, polkabeta, rättika, lök, purjolök, rödlök, vitlök, rotselleri mm. är väldigt färgglada och vackra, samtidigt som de är oerhört goda och  har högt vitamin,- kostfiber- och mineralinnehåll.



Frukt
Det finns hur mycket god frukt som helst. Jag ser frukt som godis och äter detta i kontrollerade former, men det blir en och annan varje dag i alla fall. Ju mer färg desto bättre går jag efter och mango, grapefrukt, papaya, melon och annanas är mina favoriter.


Bär
Färska bär är otrolgt lyxigt och gott. Under vintern blir det förstors frysta bär men snart är det dags för färska. Först ut är jordgubbar, som det kommer finnas flera liter av i mitt kylskåp hela sommaren. Tyvärr har vi inga bärbuskar i trädgården så det kommer att planteras hallon, gula hallon, röda-, svarta- och vita vinbär, krusbär, blåbär och allåkerbär. Vi får se hur mycket vi hinner med i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar