söndag 15 april 2012

CROSSFIT


Min högra fot har blivit överansträngd av alla promenader.
Det är väl inte så konstigt egentligen eftersom jag knappt rört mig på 5 år och har nu gått 14 mil på 7 veckor.

Även om min fot gör otroligt ont så är min träningslust verkligen tillbaka.
Jag har tränat styrketräning 1-2 ggr i veckan sedan Februari och har kommit i kontakt med en träningsform som heter crossfit.
Eftersom crossfit går ut på helkroppsövningar med hög intensitet så verkar det vara en optimal träningsform ( för den som är frisk). Man använder fria vikter, hoppar och springer och bra balans krävs, så jag skulle aldrig klara av "riktig" crossfit i nuläget.

Men allt går att anpassa! Jag ska köra min egen anpassade crossfit. De flesta dagarna kommer jag träna hemma, men 1-2 pass i veckan kommer jag köra på gymmet. Jag kommer även i fortsättningen ta promenader, men lite färre och kortare.

Några justeringar jag får göra:

Marklyft:
I stället för skivstång använder jag en 20 liters dunk med vatten när jag tränar. Jag går inte ner riktigt lika djupt men får en bra träning ändå, och om jag tappar balansen så är det bara att ställa ner dunken.

Knäböj:
Jag har en stol bakom mig så att jag kan sätta mig om jag tappar balansen och slipper trilla omkull.

Armhävningar: 
Mina fötter fungerar inte riktigt som de ska så jag kan ej stå på dem och göra en "riktig" armhävning utan står på knä men gör så strikta jag kan.

Sittups:
Eftersom jag har skadat svanskotan så många gånger när jag trillat så är den konstant öm och sittups får jag göra med benen på en stol. På så sett kommer rumpan upp från marken och svanskotan ger inga besvär.
   


CROSSFIT  veckan som gått

Måndag:    WOD
                  30 armhävningar
                  30 marklyft
                  30 knäböj
                  30 sittups                             3 varv med 3 min vila mellan varje varv

Tisdsg:     WOD
                 20 armhävningar
                 30 marklyft
                 40 knäböj
                 50 sittups                            3 varv med 3 min vila mellan varje varv

                 2 km promenad

Onsdag:   WOD
                20 knäböj
                30 armhävningar
                40 marklyft
                50 sittups                            3 varv med 3 min vila mellan varje varv

Torsdag:  4 km promenad

Fredag:   WOD
               100 armhävningar
               100 sittups
                50 armhävningar
                50 sittups
                25 armhävningar
                25 sittups

Lördag:   WOD
                20 knäböj
                30 armhävningar
                40 marklyft
                50 sittups                           4 varv med 3 min vila mellan varje varv

Söndag:  5,5 km rodd
               4 km promenad


Nästa vecka kommer jag köra något eller några av passen på gymmet, men det fungerar med hemmaträning också!




        
             

3 kommentarer:

  1. min träningsenergi har försvunnit hel, men jag kanske gör dina övningar förutom promenaderna eller jo, ja kan ju gå med crosstrainern en liten bit... men km är inte att tänka på för min del... ja räknar meter istället:)

    SvaraRadera
  2. Ja, bara man gör det man kan och utmanar sig själv lite så spelar det ingen roll om det är frågan om några meter eller maraton!

    SvaraRadera
  3. Så duktig du är som tränar så mycket! Det krävs lite diciplin för att fixa det :-)

    SvaraRadera