söndag 29 april 2012

TANKAR OM SÖTSUG ( Halmstad 17 mil)

När man äter paleolitisk kost och har varit utan socker och annan blodsockerhöjande mat så upphör sötsug och man blir glad och nöjd av den mat man äter.

Men så vissa dagar, fast man äter exakt lika, så är man otroligt sötsugen. Först såg jag inga samband men senare har jag naturligtvis förstått att det är innan menstruation det inträffar.

Nu har jag även fått en bra förklaring på detta.

Under menstruation så är kvinnans serotonin nivåer som lägst. Serotonin är en signalsubstans som bla har till uppgift att balansera våra känslor, men påverkar även vår upplevelse av smärta, aptit och sömn.
För att förebygga dessa låga nivåer så har våran otroliga kropp en egen lösning på problemet.
Två veckor innan menstruation, när östrogen dominerar, maximeras storleken på glykogendepoerna i musklerna. Med andra ord så två veckor innan mensen föredrar musklerna lite mer kolhydrater som energi och man blir helt enkelt sötsugen.

Det betyder inte att man måste börja vräka i sig massa socker, bröd och pasta. Lite extra rotfrukter eller en frukt om dagen kan hjälpa. Sedan kan det vara bra att ha något i beredskap om sötsuget sätter i.

Något som har varit min räddning är mörk choklad. Då menar jag 85 - 90% och det finns faktiskt en del att välja på. Det kan vara svårt att hitta bra choklad bland alla sockriga varianter, men det finns och det är värt att leta efter. En ruta mörk cholkad har bara 1,4g kolhydrater.

Lindt gör underbar choklad och har både 90%, 85% och 85% mild som alla är väldigt goda. Marabou har också en 86% som är billigare är Lindt, men det känns också på smaken. Mina barn tycker inte det känns någon skillnad och älskar den 86%.


En annan riktig räddare är "paleobollar". De är gjorda på torkad frukt, nötter och frön ( recept finns högst upp på sidan). De är underbart goda men otrolgt söta. Min dotter älskar dem och jag tar till dessa när jag är väldigt sötsugen. Dessa har en hel del kolhydrater, men inget vitt socker, spannmål eller mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar