söndag 8 april 2012

VÅR, BLOMMOR OCH TRÄDGÅRD

Just nu så är det väldigt kallt igen, men mina vårkänslor är redan väckta. Krokusarna har hittat upp och står i full blom i solen och massa annat har också börjat leta sig upp.

Jag har tittat på trädgårdstoppen  http://www.tv8play.se/play/266404/?autostart=true , som är mitt favoritprogram nu på våren, och längtar till sommaren.

Jag har fått massa idéer och tänkte skriva ner lite, mest för mig själv, så att jag kan se det som bara är tankar just nu.



Först och främst så har vi en bergshäll som är täckt med gräs, mossa och lite vildhallon (som ej ger bär). I mina tankar så kan det bli jättehärligt med rosa- och vit backtimjan som breder ut sig. Hällen ligger alldeles intill våran uteplats på baksidan av huset och det kommer att dofta underbart när man sitter där på sommar-kvällarna.

Jag hittar självklart ingen bild som stämmer överens med min tankebild men här är en bild av backtimjan. Visst är den underbar!



Den andra favoriten jag har fastnat för är vit syren. Det skulle passa utmärkt på våran framsida och jag tycker den är helt underbar och doftar ännu ljuvligare.





Sedan har vi mycket skugga på våran tomt och 'Hosta' har blivit en favorit. Vi har några oliga sorter men det kommer helt klart att bli många fler. Vid parkeringen kommer vi sätta upp en vägg, eller spaljé, som kommer ge en mer skyddad och solig plats i trädgården. På baksidan av den har jag en bild av en lång rabatt med 'hosta'.





Det är tur att vi har lite trädgård, även om det bara är två små plättar på fram- och baksidan. Man får faktiskt plats med mycket om man vill, men det är klart att man saknar den gamla trädgården ibland.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar