fredag 13 juli 2012

TANKAR OM YOGA (Borlänge 69,7 mil)



Det här klippet såg jag för några månader sedan och det har verkligen fått mig att fundera på yoga.
Förutom mannen i filmens viktproblem så är hans problem väldigt lika mina ( fast orsaken är helt annan). Han går med kryckor och har väldiga balansprobem.

Arthur var så skadad i rygg och knän, efter massor av fallskärmshopp i kriget, att han bara kunde gå kortare sträckor med kryckor.
Läkarna konstaterade att han aldrig skulle kunna gå ordentigt igen och Arthur accepterade sitt öde och gick upp mer och mer i vikt.
En dag hittade han en artikel om yoga och bestämde sig för att försöka.
Han hade först svårt att hitta någon instruktör som ville hjälpa honom men till slut hittade han en.
I klippet får man se hans försök i de olika yoga ställningarna. Han trillar om och om igen men ger inte upp.
Man ser verkligen hur han kämpar och han blir sakta bättre.
Till slut gick han ner 100 pounds och kunde inte bara gå igen utan till och med SPRINGA.

Så till hösten ska jag försöka börja med yoga har jag bestämt. Jag har hittat ett företag i Borlänge centrum som heter Amhoj Akupunktur och de har även yoga, massage, pilates mm. Det jag ska försöka mig på är medicinsk yoga och sedan kan jag tänka mig att det blir lite massage också.
Det ska bli väldigt spännande.....

2 kommentarer:

  1. Jag brukar göra yoga-övningar på egen hand och tänker att det skulle vara bra att ha en instruktör eller kanske en dvd med övningar som är avpassade till att man som jag har dålig balans. Hoppas du blir nöjd med din yoga!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag tittat på klippet och det är verkligen inspirerande att se :-)

    SvaraRadera