måndag 10 december 2012

D -VITAMINTEST

Förra veckan var jag iväg och testade mina D- vitaminvärden.

Jag har ätit kosttillskott i ett år ungefär, 5000IE /dag.
När man äter något som man vanligtvis inte kan få i sig genom kosten, dessutom i höga doser, så är det viktigt att testa sig så man ligger på rätt nivå.
Om man har för låga värden äter man en massa piller utan att få någon effekt. Man slänger pengarna i sjön helt enkelt.
För höga värden är heller inte bra, även om just D- vitamin i höga doser inte verkar vara så skadligt.
Men att ta ett prov kändes bra att göra så jag vet om jag måste justera min dos.

Jag valde att gå till Läkarhuset, som är en privat vårdinrättning.
Provet kostade 500 kr att ta, men jag fick en tid direkt och slapp att bli utfrågad.

Jag tänkte vända mig till vårdcentralen först, men det skulle bli så mycket krångligare.
Då skulle jag först behöva boka en läkarundersökning och förklara hela min sjukdom och varför jag vill ta provet.
Sedan, om läkaren ordinerar provet, så skulle jag få boka en ny tid på labbet för att ta själva provet.
Läkaren skulle sedan dessutom behöva ringa upp mig för att berätta provsvaret.

Det skulle bara kosta 150 kr på det sättet, men med all tid jag har spenderat i sjukhusmiljö så tycker jag det är värt några extra kronor för att slippa vänta och krångla.

Så jag tog mitt blodprov i onsdags (5/12) och svaret kom med posten idag.

Deras riktvärde var >70 nmol/ L och jag hade 227 nmol/ L.
Så om man tittar enbart på det så låg jag väldigt högt.

Men det har forskats och diskuterats mycket om detta och många vill höja det värdet betydligt.

På kostdoktorn.se hittade jag ett bra diagram:










Enligt det här så ligger jag optimalt.

Dr Terry Whals ordinerar också D -vitamin till sina patienter och är noga med att testa deras nivåer.  Hon går också efter dessa värden i tabellen och ligger själv på 200 nmol/ L.

Så jag är riktigt nöjd med mina värden och kommer fortsätta med samma dos.
Jag kommer eventuellt ta ett nytt prov i vår eller om ett år igen. Vi får se.

Snart åker vi utomlands i en vecka och får lite extra sol och värme. Det blir underbart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar