lördag 13 april 2013

30 GRAM SOCKER


Det här är 30 g socker/kolhydrater i min värld:

















Jag äter inte riktigt så här mycket varje dag, men en helgdag så stämmer det säkert.
Bara för att få lite perspektiv så är det lika mycket som:

Just det - 1 st hamburgerbröd.
Ibland är det bra med perspektiv. Jag förstår verkligen hur jag kunde få i mig ett halvt kilo socker/kolhydrater per dag. Det värsta är att det är verkligheten får många.
Det känns riktigt hemskt med tanke på det man vet idag.

25 kommentarer:

  1. Bilden är tagen för några veckor sedan. Nu äter jag inte nötter längre, men några gånger i veckan äter jag mörk choklad (85-90%)så det stämmer bra ändå.

    SvaraRadera
  2. Ett halvt kilo kolhydrater låter väldigt mycket, men när man börjar räkna efter vad man åt så stämmer det säkert.
    Usch!

    mvh Siv

    SvaraRadera
  3. Bra jämförelse! Vad mycket man har "råd" med när man lägger krutet på grönsaker, bär och nötter (eller om det nu bli choklad!).

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Hittade hit via kostdoktorn. Vilken bra jämförelse. Ska självklart läsa igenom din blogg när jag har lite mer tid. Det verkar som om det finns mycket läsvärt.

    SvaraRadera
  5. Jag hittade också precis hit via Kostdoktorns forum.
    En bild säger mer än tusen ord!

    SvaraRadera
  6. Ja ibland är det verkligen bra med perspektiv!
    Väldigt talande bilder. / Johan

    SvaraRadera
  7. Väldigt bra jämförelse :) Ps. hittade också hit via kostdoktorn

    SvaraRadera
  8. Bilderna talar sitt tydliga språk men det här ser inte de flesta. Ett bröd är ju ett bröd och inte så farligt. Eller?

    SvaraRadera
  9. Bra jämförelse! =) Kikar in via kostdoktorn!

    SvaraRadera
  10. Mycket bra! Kommer nog låna till min blogg om det är okej? :-)

    SvaraRadera
  11. Hej Maria!
    Mycket bra, pedagogisk jämförelse!!! Skulle du inte även kunna publicera dina beräkningar på vikt och KH-innehåll så att alla som tvivlar tystnar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder mig av ett dataprogram som heter Hälsovakten. http://www.halsovakten.se/index.asp
      Spenat(40g)- 0,6g kh
      Oliver(40g)- 0,1g kh
      Hallon(1dl) - 3,5g kh
      Sötmandel(1/2 dl) - 4,2g kh
      Morot(60g) - 5,4g kh
      Sparris(42g) - 1g kh
      Rödbeta(50g) - 4,2g kh
      Rödlök(50g) - 2,9g kh
      Broccoli(80g) - 2,4g kh
      Champinjoner(100g)- 3g kh
      Rödkål(50g) - 2,2g kh
      Rädisor(32g) - 0,6g kh

      Det blir totalt:
      30 g kolhydrater
      26g fett
      18g protein
      428 kcal

      Det ger också 100% eller mer av RDI av:
      A -vitamin
      B2
      B6
      folsyra
      C -vitamin
      E

      Radera
  12. Här är ett annat liknande dataprogram, gratis:
    http://kostbevakningen.se/?foodinput=1+%C3%A4gg
    Man kan skriva in flera produkter, t ex
    1 ägg
    50 g bacon
    10 g smör

    /Gäst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man bara vill veta makronutrienter och energiprocent så verkar det ok!
      Hälsovakten har 18 olika vitaminer och mineraler och det är jag väldigt intresserad av.

      Radera
  13. kan du lägga ut samma med fett har dyskalkyli så när det står i procent säger mig inget ,har ingen aning om jag äter för mycket eller för lite.Har gått upp men mår bra annars.Tack på förhand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar.

      Jag äter varje dag:
      - grönsakerna på bilden
      - fisk (lax, makrill, sill)
      - gris (oftast bacon)
      - äggulor
      - ko eller lamm
      - kokosfett (i kaffet)
      - majonnäs (som sås till maten)

      På detta sätt får jag i mig mycket fett, massor med vitaminer och mineralar samt lagom protein och en mycket liten mängd kolhydrater.

      Med tanke på vikten så kan jag nästan äta hur mycket fett som helst utan att gå upp i vikt.
      Om jag vill gå ner däremot så måste jag tänka lite på kalorierna.

      Jag vet inte om det gav något, men utveckla gärna din fråga annars.

      Radera
    2. tack för svaret,jag gick ner det första sen blev det andra vägen äter inget bröd pasta potatis ,haken jag gillar inte så mycket grönt heller,antar att jag äter för lite.Jag äter gärna omelett o bacon för jag blir mätt ,kokos fett i kaffet,har du det i kaffet varje gång,det är smöret jag undrar över skaldeman skriver procent mängden som jag har noll koll på god natt

      Radera
    3. Jag dricker 1-3 st kaffe med ca i msk kokosfett i varje gång. Jag äter två stora mål mat om dagen, ett mitt på dagen och ett på kvällen. Jag äter inte mjölkprodukter, inte ens smör. Jag har valt bort dem pga. min MS, men jag har hört många som haft svårt att gå ner i vikt som det går bättre för när de plockar bort mjölk. "Låtsas" bröd och kakor med mandelmjöl kan också vara en bov för många...

      Radera
  14. Tack, tack, tack för bilden. Tror nu jag är botad från mitt ständigt återkommande smörgåsfusk.

    SvaraRadera
  15. Så duktig du är!
    Ska följa din blogg.
    Hittade hit från kostdoktorn.
    Har du ngt bra tips på en god dessert som är "lite speciell" Ska laga en 3 rätters middag till helgen.

    Yvve

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mintkladdkakan (under receptfliken) är superenkel att göra. Bara smör, choklad och ägg. Den blir riktigt "fluffig" och bara smälter i munnen.
      Väljer man 70% choklad blir det ca 8g kolhydrater per bit. Tar man hälften 70% och hälften 85% så blir det 6,5g. Tar man bara 85% så blir det bara ca 4,5g kolhydrater per bit.

      En hallonkräm till är också väldigt gott. Jag mixar hallon, en klick kokosfett och kokosflingor för en riktigt krämig konsistens.

      Om man kan tänka sig lite frukt till så är stjärnfrukt och passionsfrukt både vackert och gott.

      Radera
  16. Hittade också via kostdoktorn. Mkt bra bild!!! :)

    SvaraRadera
  17. Jag länkade till din bild (med din bild) från min blogg. Väldigt pedagogisk bild. Hoppas det var ok att jag länkade! Jag tycker den är värd att spridas.

    SvaraRadera