tisdag 9 april 2013

TANKAR OM DE TRE MS KOSTERNA

Jag har alltså läst om The Wahls Protocol, The ms recovery diet och The autoimmune protocol.

Även om de olika kosterna har lite olika utgångpunkter så kommer de fram till ganska så lika slutsatser till slut. 

Det alla kosterna har gemensamt är att man ska börja med att ta bort spannmål, bönor och baljväxter.
De motiverar det på lite olika sätt:
- The Wahls protocol utgår från ett paleolistiskt synsätt och tycker att man ska undvika dessa pga. att de kom in väldigt sent i våran föda.
- The MS recovery diet ser dem som "trigger foods" som aktiverar immunförsvaret.
- The autiommune protocol utgår också från en paleolistisk syn.

Sedan tycker de lite olika vad gäller ytterligare mat som kan vara problematisk.
De som nämns i minst två av de tre kosterna är:
- mjölk
- ägg
- jäst
- socker
- kaffe
- alkohol
- NSAID

De är också överens om att maghälsan är viktig. Efter att man har uteslutit mat som kan irritera magslemhinnan så är det dags att se till att reparera den.
Det minst två av de tre kosterna rekommenderar är:
- äta mycket frukt och grönt, för bra näringsämnen och antioxidanter
- äta bra fett, mättat från tex kokos och omega3 från fisk och gräsbetat kött
- äta benbuljong (fett, aminosyror, mineraler) och inälvsmat (mycket näringsämnen)
- vara i solen mycket för rikligt med D - vitamin
- sluta stressa
- sova ordentligt

Mina tankar och vad jag kommer att ta med mig:

The Wahls protocol
Jag äter i stort sett enligt den här kosten idag.
Den stora mängden frukt och grönt är jag däremot lite skeptisk till.
För det första så blir det så mycket mat (stor kvantitet) per dag. Eftersom jag bara äter två mål om dagen så blir det väldigt svårt att få i mig.
Jag vill också att grönsakerna jag äter ska vara ekologiska för att inte få i mig så mycket gifter. Det är omöjligt att få tag på allt ekologiskt, särskilt bladgrönt under vintern.
Det jag däremot tar med mig är att få i mig så mycket näring som möjligt.
Särskilt B -vitaminer, jod och svavel.

The MS recovery diet
Jag köper i stort sett även deras koncept, förutom deras syn på fett.
De har plötsligt valt att gå efter dr. Swank när det gäller råd om fett. Han tycker att man ska äta så lite fett som möjligt och speciellt att mättat fett är farligt. Hans argument är att mättar fett är "hårt" och kloggar igen  artärerna. Den gamla myten är så uttjatad och jag hoppas att ingen tror på det längre. Han förespråkar även mycket spannmål, men det har de inte gått med på. Det stämmer inte så bra.
Det jag kommer att använda från deras kost är att sluta med alkohol, helt.
Jag dricker inte mycket nu heller men det har blivit lite vin kanske en gång i månaden.
Det känns inte riktigt bra när jag dricker och jag kan lätt vara utan.

The autoimmune protocol
Jag äter väldigt likt deras kost också.
Det enda enligt deras kost som jag skulle behöva ta bort är kaffe, choklad och ägg.
Äggvitor har jag redan uteslutit, eftersom de består av enbart protein och proteiner är ofta besvärliga.
Äggulor däremot innehåller så otroligt mycket näring och jag känner inte att jag mår dåligt av dem, så jag är inte villig att ge upp dem i nuläget.
Vad gäller kaffe och choklad så dricker jag 1-2 koppar kaffe ( med kokosfett) per dag och äter choklad (85%) på helgerna.
Det jag tar med mig är att sluta helt med nötter och alkohol. Jag kommer även se till att lägga mig i tid på kvällarna för en lång nattsömn. Min periodiska fasta hjälper även till ytterligare förstås.


14 kommentarer:

  1. Jag har lite frågor om nattskatteväxter. Jag vet ungefär vilka som ingår men har inte riktigt koll på vad som är dåligt med dem.
    Varför är de farliga?
    Undviker du dom helt i din kost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nattskatteväxter användes förr för att förgifta människor. Den mest kända sorten är belladonnan.
      Idag använder vi potatis, tomater, paprika, chili och aubergin dagligen i vår matlagning. Tobak hör också dit.
      Nattskatteväxter innehåller Solanin, som är ett nervgift.
      De innehåller även mycket Lektin som är ett protein som liknar vårat myelin. Om man har leaky gut och lektinerna kommer i kontakt med vårat immunförsvar så börjar det angripa myelinet i fortsättningen.

      Jag har tagit hand om min mage i över ett år och uteslutit spannmål, bönor, baljväxter, mjölk och alla nattskatteväxter.
      Jag har antagligen inte leaky gut längre, men det vet man aldrig. Jag håller mig borta från nattskatteväxter fortfarande, ifall.

      Radera
  2. Nötter och frön verkar trigga mig också, har varit tvungen att sluta med dem. De är också svåra att äta i små kvantiteter. Har inga problem med ägg vad jag har märkt (brukar också ta bort vitan ibland, tycker inte den är så god). Har inte heller märkt så mycket av att äta paprika och tomat, men jag äter dom i så små mängder.

    SvaraRadera
  3. Äter föresten också bara två gånger per dag och det blir svårt med grönsakerna! Har i alla fall blivit noggrannare med att få i mig grönsaker från varje "grupp" när jag äter efter att ha läst mer om Terry Wahls protocol. Har även kollat upp vilka/hur mycket mikronutrienter jag får i mig under en typisk dag, och hur jag ligger med avseende på RDI. Det såg ganska bra ut. Mitt nya projekt är buljong. men det första försöket smakade apa. Det blev en jättefet buljong?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske tog för mycket ben/ för lite vatten.
      Om man använder fläskben så blir buljongen tjockare och kanske t.o.m gelé. Det gör inget.
      Att dricka den naturell är ingen smakupplevelse.
      Jag brukar hacka vitkål, vitlök, rödlök, morot och rödbeta i en kastrull och fylla på med buljong. Låta det koka 15 minuter. Blanda i lammfärs och äta som en soppa eller sila bort grönsakerna och dricka en varm kopp om dagen.

      Radera
  4. Jag känner ju av om jag äter krossade tomater. Annars tycker jag inte så mycket om tomater, blir någon cocktail tomat då och då (väldigt sällan). Aubergine är jag inte heller så förtjust i. Paprika blir det kanske oftare men då bara några strimlor. Hmm, ajvar relish är ju en paprika röra? Ska kanske prova att helt sluta i alla fall. Blir inte mycket kvar! Vet du inom vilket grönsakgrupp man räknar avokadon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avokado är tyvärr inte så bra som man tror. Mycket omega6 och inte så mycket näringsämnen. Innehåller folat och B6 som är något att tala om. Man kan nog inte räkna den till någon grupp och är förresten en stenfrukt.

      Radera
  5. Maria, tar du Vitamineral Green eller bara jod saltet? (Det blev många kommentarer idag!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder "kelpsaltet" i allt när jag lagar mat.
      Jag tog Vitamineral Green ett tag och blandade någon matsked med en halv pressad grape. Det var en pina att få i sig.

      Radera
  6. Du har gjort ett fantastiskt bra jobb med att jämföra de olika dieterna! Ägg har jag svårt att tänka mig att vara utan och jag är helt säker på att de måsta ha ingått i den ursprungliga kosten. Har slutat äta tomater och använder potatis väldigt sällan. Nötter och eller mandel äter jag varje dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ägg måste vara det mest naturliga och näringsrikaste man kan äta. Det har vi säkert ätit i flera miljoner år. Det finns dock bara i naturen en begränsad period om året, det gäller också frukt, grönsaker, nötter, mm....

      Radera
  7. Tack för din genomgång, uppskattas verkligen! Jag har en del att finslipa på, ska beställa kelpsaltet, funderar lite på alg-mjöl från Alg-börje.. Hur går det med yrseln?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt att säga om yrseln blivit bättre. Den är absolut inte sämre i alla fall!
      Jag simmar rakare i bassängen och kan t.o.m. göra voltvändningar (blir bara lite yr).

      Jag kollade upp algmjöl och tycker det låter utmärkt.

      Radera
  8. Hittade nyss din sida.
    Kan bara säga att jag för ca 2 år sedan fick diagnosen (trots att jag haft sjukdomen i över 25 år) ungefär samtidigt som jag upptäckte att jag inte tål gluten, vete, mjölk eller soja (och inte heller något som är kontaminerat av dessa proteiner).
    Jag slutade genast äta dessa saker samt undvek i mesta möjliga mån även nattskatteväxter - och jag har mått mycket bättre sedan jag startade med detta. Det är svårt att helt lyckas undvika kontamination, och jag tål inte minsta lilla miljondels gram gluten eller mjölkprotein.
    I alla fall så har det betytt så mycket för hälsan att jag måste få poängtera vikten av rätt mat.
    Under åren som gått har jag ständigt jagat efter sådant som kanske skulle kunna göra mig friskare (eftersom jag aldrig fick rätt diagnos) och fokuserat på prepiotika, probiotika, hälsosamma vitaminer och mineraler, omega-3, frukt och grönt, bästa sortens olivolja, kött (och tyvärr även mjölk - men lyckligtvis fet sådan) från gräsbetande djur m.m. Under dessa år har min sjukdom långsamt försämrats, men jag tror att jag haft kosten att tacka just för att det gått så långsamt.
    Nu, sedan jag slutat med gluten, spannmål, mjölkprotein och soja så tycker jag att även skov och andra besvär verkar mer avlägna!
    Jag läste nyligen att just D-vitamin och B12 eventuellt är väldigt nära förknippade med uppkomsten av MS.
    Må väl och lycka till!
    Mvh, "En som varit sjuk länge"

    SvaraRadera