fredag 23 augusti 2013

FÖRKYLNINGAR, MAGSJUKA OCH VÅRTOR


Förkylningar, magsjuka och vårtor är också sådant som i stort sett försvunnit
från vårt hus.

Jag har självklart lite tankar om detta.

Förkylningar

Visst kan någon av oss bli lite snuvig ibland, men några riktiga förkylningar där man
blir sängliggande vet jag inte när någon av oss hade senast.

Min teori är:
- Framförallt har vi dragit ner på kolhydrater. Kroppen slipper att bekämpa socker
(är ett gift för kroppen som måste bekämpas) och kan koncentrera sig på riktiga hot,
som tex. bakterier och virus.
- Vi äter inte mjölkprodukter längre. Mjölkprodukter gör att man blir väldigt slemmig
i näsa och svalg. Virus och bakterier får då mycket lättare fäste när de andas in eller
kommer med via födan.

Magsjuka

Att vi för det mesta slipper magsjuka beror nog på att vi alla har fått en bättre maghälsa
genom att inte äta så mycket socker. Dåliga bakterier i tarmen lever på socker och om
de blir för många så har de "goda" fullt upp att bekämpa dem. Om det sedan kommer
extra bakterier eller virus utifrån så får kroppen svårt att klara av att bekämpa dem.

Vårtor

Min son hade hemska fotvårtor i många år och vi försökte med alla sorters läkemedel.
Vi filade, penslade och t.o.m. frös vårtorna, men de försvann inte.
Vårtor lever på socker. Jag behöver inte säga så mycket mer. Nu är de helt borta.



2 kommentarer:

  1. Att vårtor lever på socker är en nyhet för mig!

    SvaraRadera
  2. Tror helt klart att för mycket socker i kroppen påverkar mycket. Finnar, svamp, vårtor, mm beror kanske inte på socker men "lever" bättre av det!

    Med vänlig hälsning Siv

    SvaraRadera