söndag 5 januari 2014

BODY COMPOSITION - TEST 1


På gymmet har de en våg som ska mäta kroppens sammansättning.
Jag betonar på ska.
Det är bara en våg man ställer sig på och ut kommer en remsa med:
-vikt
-fettmassa
-muskelmassa
-vattenprocent
-benmassa
-visceralt fett (bukfett som omger de inre organen)

Hur noggrant det är vet jag inte.
Det är antagligen en dator som räknar ut värdena, men jag tycker alltid det är
kul med olika prover och mätningar.

Under året kommer det att bli tre till mätningstillfällen.
Det ska bli lite spännande och se om värdena ändras något.

Jag kommer att träna styrketräning 2 gånger i veckan och simning 1-2 gånger i veckan.
Mitt mål med träningen är att få mer muskler.
Jag tror att med lite mer muskler på benen kommer jag nog att kunna gå bättre,
vilket är mitt främsta mål.
Både musklerna på ben och rumpa har varit väldigt förtvinade.
Även om jag har tränat upp dem en hel del så har jag fortfarande en bra bit kvar.

Här är lite värden från mätningen:
vikt: 63,6kg
fettmassa: 19,3kg (30,4%)
muskelmassa: 42kg (66%)
visceralt fett: 3 (ska vara under 12)
BMI: 22
metabol ålder: 34

Det man kan avläsa av detta är att jag är väldigt normal.
Det som är mest positivt är att jag har så lite visceralt fett.

Här går det att läsa lite mer om vågen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar