tisdag 21 januari 2014

DAMMSUGA MAGEN?

Jag blir lätt svullen och får en utstående mage på kvällarna.
Jag ser helt gravid ut och har verkligen en ballongmage.
Dagen efter är jag som vanligt igen.

Länge trodde jag att det var något i kosten som fick mig att svullna upp.
Med min nya kosthållning tycker jag att jag skulle bli helt bra men så har det inte blivit.
Helt plötsligt kan jag få samma ballongmage och det verkar inte spela någon roll
vad jag har ätit.

För någon månad sedan hörde jag någon på tv som pratade om träning efter graviditeten.
Hon beskrev precis mitt problem.
Med uttänjda magmuskler är det vanligt att man inte orkar hålla organen på plats.
Man får en putande mage speciellt på kvällarna.
Jag har varit gravid två gånger men det var 13 och 8 år sedan.
Eftersom det var så länge sedan och att jag alltid har tränat mycket så har jag antagit
att magmusklerna har dragit ihop sig igen.

Men om jag tänker efter så blev jag sjuk nio månader efter min senaste graviditet.
I ca fyra år var jag nästan sängliggande.
När jag började röra på mig igen så gick jag med mina kryckor.
Med kryckorna som hjälp använde jag armarna mycket och behövde inte använda
bålen för att hålla upp överkroppen.
Det är inte ens ett år sedan jag började gå helt själv igen.
Jag kan bli helt slut i magen och få ont i ryggen efter en promenad och det kanske
inte är så konstigt.

Därför har jag börjat dammsuga magen.
Det låter kanske lite bättre på engelska.
"Stomache vacuum" eller "abs vacuum" är i alla fall en magövning som ska
stärka de inre magmusklerna och ge mer stabilitet i bålen.
Det ska också ge en smalare midja viket inte är helt fel.




Så här dammsuger man magen!

Jag tycker det fungerar bäst när jag ligger på mage.
Jag andas in ordentligt och spänner ut magen.
Sedan pressar jag ut luften hastigt och drar in magen allt vad jag kan.
Samtidigt gör jag en knipövning.
Det är knepigt att få till först.

Här och här finns två andra förkaringar.


2 kommentarer:

  1. Själv var det 30 år sedan jag var gravid.
    Mina magmuskler är nästan obefintliga känns det som.
    Vanliga situps klarar jag inte men den här övningen kanske tom jag klarar. Ska prova!

    Med vänlig hälsning Siv

    SvaraRadera
  2. På nyhetsmorgon i dag pratade de om träning efter förlossningen igen. Här finns tre ytterligare övningar för de inre magmusklerna: http://www.fotbollskanalen.se/video/?vid=2529817&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

    SvaraRadera