fredag 7 februari 2014

BULLETPROOF ICE CREAM

Dave Asprey's bulletproof coffee har blivit väldigt populärt och jag dricker
kaffe med kokosfett varje dag.
Han har en blogg där han intervjuar många spännande personer och lägger ut
ett och annat recept.
Jag har fastnat för hans glass men gjort om receptet en aning.

Grunden till nästan alla mina "fetrecept" är äggulor, smör och kokosfett.
Självklart ekologiskt.


Väg upp 100g smör och 100g kokosfett.
Lägg det i en matberedare.
Knäck i 10 st äggulor, 1 tsk vaniljpulver, 10 droppar äppelcidervinäger och 2 msk honung.
Mixa till en slät smet. Om smeten blir grynig tillsätt 1/2 dl varmt vatten.


Häll upp smeten i en bunke.
Tillsätt ev. smaksättning.
Här använde jag hackad mintchoklad.
Låt stå i frysen minst tre timmar.

Andra goda smaksättningar är:
frysta bär
mosad banan
kakao
kaffe
lakritspulver



6 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut.
    Hur många personer räcker glassen till?
    Tycker det lät mycket med 10 äggulor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är fyra i familjen och det räcker gott och väl till alla!
      Den är väldigt mastig.
      I originalreceptet använder han 4 hela ägg och 4 äggulor.
      Jag tar bara äggulor eftersom jag verkar vara känslig för vitorna.
      Har även provat med vitor i och glassen blev isigare då.
      Har räknat ut att en sats kostar ca 80 kr.
      Det kan låta dyrt men det är bara ekologiska ingredienser och räcker till 4-6 personer.

      Radera
  2. Den där ser ju grymt god ut. Funderar på att ge mej på att göra den. Har dock massa polkakarameller i skafferiet, så ja må göra slut på. Vet ju mä mej att du ej förespråkar godis, men te mitt försvar idds ja ej att slänga nåt som ä ätbart o ja försöker få bort allt va socker heter i mitt hem. Därav min fråga: Tror du ja kan krossa polkakaramellerna o ha dom som smaksättning (så får ja bort dom där iaf ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går nog utmärkt! Låter faktiskt gott...

      Radera
  3. Wow. Smaskens! Ska absolut testa. :)

    SvaraRadera
  4. P.S Vilken trevlig blogg du verkar ha.

    SvaraRadera