måndag 7 april 2014

ALL FOKUS PÅ SQUATS!

Det var bara några veckor sedan jag upptäckte att jag faktiskt kan sätta mig ner 
och göra ett djupt knäböj.

Sedan dess har jag gjort minst femtio om dagen.
Jag gör ca. tio åt gången utspritt under dagen.
I början var jag lika förvånad varje gång att jag verkligen klarade av det.

Jag kommer att fokusera helt på knäböj i min träning framöver.
Jag har tränat benpress, framsida- och baksida lår i maskiner i några månader nu.
Det har gjort mig mycket starkare i benen.
Nu är det dags att gå ett steg längre.
Genom att träna knäböj stående, med fria vikter, så tränas alla muskler samtidigt.
Dessutom tränas bålen och balansen.

Jag kan fortfarande bara göra djupa knäböj utan vikter.
Jag måste luta mig väldigt långt fram för att hålla balansen.
Därför kommer jag i början att köra så djupa knäböj jag kan med tyngre vikter.
Sedan avslutar jag med riktigt djupa med kroppsvikten (air squats).






2 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag gjorde själv djupa knäböjningar intensivt en period med resultatet att jag fick intensivt ont i knän. Just de djupa böjningarna är ganska påfrestande för knän fick jag lära mig då. Jag kunde i stort sett inte gå en lång period och sedan gick det långsamt tillbaka. Nu är jag i stort sett bra. Jag hade aldrig haft knäbesvär tidigare.

    Jag är på din blogg pga att ngn ville jag skulle läsa vad du skrev om kokosfett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får försöka ta det lite lugnt. Men det är svårt när man upptäcker att man kan göra något som man trodde var helt uteslutet för resten av livet.

      När jag började förstå att jag kunde gå igen var det precis samma sak. Jag var totalt stillasittande i fyra år och när jag plötsligt kunde gå ville jag bara gå längre och längre. Fotlederna hängde inte med på den snabba förändringen, men nu har de kommit ikapp!

      Vad gäller knäböj verkar det vara precis tvärt om för mig.
      När jag har använt bensbarksmaskinen har det tagit hårt på knäna. Fick lov att sluta med den.

      Radera