torsdag 22 maj 2014

EXTRA TILLSKOTT AV OMEGA3 VID MS?

(repost från 13:e jan 2014)

Cellmembranen i hjärnan och nervsystemet består till största delen av
omega3-fettsyran DHA(1).

Min tanke går direkt till MS såklart.
Det är just hjärnan och nervsystemet som våran sjukdom bryter ner.
Det borde betyda att vi behöver mycket DHA för att kunna
reparera skadorna igen.

Det lättaste och mest uppenbara borde vara att ta extra tillskott av DHA.
Tyvärr har det visat sig att hjärnan är dålig på att använda färdigt DHA.
Den vill hellre tillverka sitt eget DHA utav EPA.
Ett bättre sätt är att se till att få i sig en riklig mängd EPA via maten.
EPA finns i fet fisk.
Makrill innehåller mest EPA av alla feta fiskar men lax och sill är också utmärkta källor(1).

Men riktigt så enkelt är det inte heller.
När kroppen omvandlar EPA till DHA så använder den ett enzym som heter
6-dehydrogenas.
Det är samma enzym som används av kroppen vid alla omvandlingar av
olika sorters fettsyror.
Därför kan processen lätt störas.
Både vegetarisk omega3 och omega6 är kortkedjade och måste omvandlas till längre
kedjor innan det kan användas av kroppen.
Om man äter mycket vegetariskt fett så har kroppen svårare att tillverka DHA(1).

Min fundering kring detta:
Genom att äta mestadels animaliskt så får man både omega3 och omega6 i rätt form.
De långkedjade fettsyrorna kan då användas direkt och kroppen kan tillverka 
DHA utan att bli störd.
Det absolut bästa måste vara att få i sig mycket EPA via maten.
Det jag kommer att göra (och redan gör) är att äta fet fisk flera gånger i veckan.
Om jag ska ta något tillskott ska jag se till att det innehåller en stor del EPA.
Torskleverolja är det jag använt tidigare. Den har en utmärkt sammansättning.



(1) Födan vi är anpassade för - Jenny Reimers 2006

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar