måndag 12 maj 2014

TANKAR OM METABOLT SYNDROM

(repost från 13:e dec 2012)

Jag har antagligen lidit av metabolt syndrom, men det har uttryckt sig i min MS.
Uppmärksamma att jag skriver "har". Jag tror nämligen att jag har hittat ut ur det och fått rätt på mina hormoner igen.

Jag ska självklart förklara mer vad jag menar med detta.

Men först. Vad är metabolt syndrom?

För att förenkela vad metabolt syndrom är så kan man säga "hormonellt kaos".
Metabolt syndrom kallas även för den västerländska sjukan.
Vi i väst äter väldigt mycket socker och vitt mjöl, vilket människan inte har ätit under 99,9 % av våran utveckling.
Det gör att vi ständigt pumpar ut för mycket socker i blodet. 
Eftersom socker i blodet är giftigt och kroppens sätt att ta hand om det är att producera Insulin, så får blodet en alldeles för hög koncentration av hormonet Insulin.
Men Insulin är bara ett av många hormoner som frisätts.
Felaktiga hormonnivåer kan i längden ge alla möjliga störningar.

Men vad kan det ge för sjukdomar?

De vanligaste är: 
- diabetes
- övervikt
- högt blodtryck  
- hjärt- kärlsjukdomar
vilket alla ökar lavinartat i väst. De är relativt enkla att forska på och är mätbara.

Många är även övertygade att:
- cancer
- demens
är ett resultat an metabolt sydrom. Eftersom det tar längre tid att utveckla dessa sjukdomar så blir det mycket mer komplicerat att forska och studera dem.

Även sjukdomar som:
- fettlever
- gallbesvär
- PCOS (Polycystiskt ovariesyndrom)
- gikt
- autoimmuna sjukdomar
är vanliga vid metabolt syndrom.

Det är här, under autoimmuna sjukdomar, som jag kommer in.
Teorin är att min felaktiga kost har orsakat hormonell obalans, som i sin tur har gett inflammationer och div. påfrestningar på kroppen. Sedan har jag " MS -genen" som gjort att jag utvecklat MS.

Det som är mest spännande/ oroväckande är att om jag inte haft denna "MS -gen" så kunde jag lika gärna blivit överviktig eller fått cancer. Om man tänker ett steg till så har jag antagligen större risk att utveckla de övriga sjukdomarna också. 

Men nu har jag som sagt brutit detta och ser till att äta bra. Jag äter i stort sett inget som höjer blodsockret längre och kan inte tänka mig att jag har något metabolt syndrom längre. 
Min Ms har jag däremot fortfarande kvar men vem vet vad som kan repareras framöver.
Det är bara att fortsätta äta så bra jag kan och låta tiden ha sin gång.


Dr Robert Lustig har gjort en väldigt bra serie i sju delar, där han bla. tar upp det metabola syndromet. Han inriktar sig främst på fetma men tar även upp mycket annat nyttigt.
Länk till den första delen:  http://www.youtube.com/watch?v=h0zD1gj0pXk


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar